Però quina sèrie se'n podria fer, de la trilogia sencera! |
Després de llegir-lo amb
avidesa, em veig ara obligat (sense que sigui cap imposició externa) a glossar un
llibre que, a dreta llei, no he acabat de llegir en la seva totalitat. M’explico. Parlant amb
propietat, Camins d’aigua, com el
volum previ, Camins de nit, tot i el
gruix (considerable i farcit de moltes i molt bones pàgines), no són sinó dos
episodis d’una obra que adopta la forma de trilogia, La llum d’Artús. I la tercera part encara no ha sortit! D’aquí que
la lectura sigui forçosament inconclusa.
De què parla Camins d’aigua? Si no heu llegit
(encara) Camins de nit, feu-ho. En
primer lloc per entendre la col·locació de les peces que convergiran,
inexorablement, en una impressionant partida d’escacs on el Vell Continent serà
el tauler. Però sobretot, per familiaritzar-vos amb una saga que val la pena
conèixer.
Tot s’articula a partir d’una
Història amb majúscules alternativa que condiciona una Geografia també amb
majúscules alternativa, on, passat el desconcert inicial, es poden deduir les
coordenades.
Coneixem la protagonista,
la Rut Anglada, una adolescent, destinada, com tota heroïna de manual, a una
tasca redemptora.
El paper preponderant
concedit a la noia, que neix i creix a una Barcelona alternativa, potser de
finals d’un segle XIX que ben bé no va existir (podríem parlar d’estètica steampunk?) és un dels puntals de la
saga i s’adiu de manera especial en un context com l’actual, en què segurament
ja no cal que les nenes vagin pel món de princesetes.
Com qualsevol heroi, la
Rut ha de fer un viatge (novament, l’anàlisi magistral de Vogler!), venç les
seves reticències i les seves pors, coneix aliats i mentors, creix (físicament
i espiritualment) i assumeix el seu paper central en la lluita contra un poder
absolut que ve de fora i vol imposar-se per la força.
Amb ella assistim al
creixement d’un altre pilar de l’acció, en Marc l’Anxova. I Camins d’aigua n’incorpora una altre, en
Iazu, intuïm, perquè el recorregut de la novel·la s’acaba abans que tots tres
coincideixin físicament.
Un tret que comparteixen la
Rut, en Marc i en Iazu, i que n’accentua el vessant heroic, és la seva orfandat
(tot i que la noia té pare).
Els personatges secundaris
de la sèrie (permeteu-me la llicència audiovisual) són rics i plens de matisos,
i les descripcions són magnifiques i vívides.
Tant que, per qualitat i
interès, haurien de convergir necessàriament, ai, en una producció novament
audiovisual... i previsiblement caríssima, fora de l’abast dels recursos de la
ficció cinematogràfica a casa nostra.
Malgrat el ball de
personatges, de paisatges (nocturns, diürns, rurals, urbans, de muntanya, d’aigua...)
i d’episodis, la fluïdesa i el bon ofici de Portell fan que tot flueixi i que
el lector acabi entenent que, malgrat tot el que s’ha desplegat fins ara, el
més calent està a l’aigüera i explotarà necessàriament al tercer volum, el
definitiu.
I un encert més (si faig spoiler, tant és, que l’esforç de
devorar les sis-centes pàgines dels dos primers volums paga la pena igualment):
el conflicte bèl·lic a gran escala no admet una lectura simplista nosaltres som els bons i ells són els
dolents. Mèrit tot del general Von Elser i la seva educació en l’honor
revelant un secret al capità Corsó (sé que sona críptic, però em permeto
apostar que per aquí aniran els tiros).
Admeto que m’ha quedat una
ressenya un pèl confusa, escrita des de l’emoció, més que no pas amb el cap.
Però si heu de retenir-ne
alguna cosa, que sigui aquesta afirmació: llegiu i sobretot feu llegir
aquesta/es fabulosa/es novel·la/es.
Em frego les mans només de
pensar que els meus alumnes en podrien fer booktrailers!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada