Oblidades ombres,
l’obra més recent de la factoria Ramon
Breu ja resulta significativa des del mateix títol. Un epítet i una
al·literació per mostrar allò estrany i la sordidesa del moment històric que
il·lustra. I amb una pretensió, comuna amb els altres dos llibres amb què es completa
la trilogia (Les llàgrimes del dictador i
El dia dels Beatles): contribuir al
record de figures anònimes i versemblants.
La novel·la posa
llum a una època grisa, la dels primers compassos de la postguerra, que per a
tants milers de persones va suposar una duríssima transició, dels bombardejos
de la guerra incivil a la repressió exercida sense contemplacions pel règim
triomfant.
Assistim al periple
vital d’un trio de personatges, cadascun protagonista d’un episodi i alhora amb
destins que s’entrellacen: en Jordi Palmer, maquisard sotmès a la disciplina
del partit; l’Eulàlia Gensana, supervivent de l’horror dels camps d’extermini;
Climent Escribano, roig esdevingut afecto
al Régimen per fatiga i per impotència.
Tots tres tenen en
comú el fet que la guerra i l’inici dels veinticinco
años de paz trunca els respectius projectes de vida, els separa i els fa
actuar de diferent manera.
A Oblidades ombres trobem, com no podria
ser d’altra manera en l’autor, referències cinematogràfiques explícites, com
per exemple quan s’enuncien semblances raonables entre personatges i actors i
actrius de cinema del moment. També n’hi ha, cosa que resulta molt més
interessant encara, d’implícites: paràgrafs sencers d’una prosa curosa, sense floritures que enturpeixin la lectura, però que suggereix una traducció audiovisual damunt la gran pantalla.
Llegint aquest llibre,
i també de manera freqüent a can Breu, descobrim alguna cosa que sovint passa
desapercebuda: la Història de debò, en majúscula, l’escriuen, encara que no
vulguin, personatges en minúscula, com els que apareixen al llarg d’aquestes
pàgines.
Un cop més qui
signa aquestes línies confessa la lectura àvida duta a terme, amb el just premi
d’una redempció inesperada i apoteòsica, literalment en els últims paràgrafs.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada