Passa al contingut principal

SET RAONS PER LLEGIR LA TRILOGIA “LA LLUM D’ARTÚS”, DE RAIMON PORTELL



Resultat d'imatges de camins d'hivern
Magnífica cloenda de la trilogia
El set no deixa de ser un nombre arbitrari, tot i que proveït d’una càrrega simbòlica. Tres fa curt, deu sona a decàleg... i més enllà, fatiga: d’aquí que ens decantem per oferir NOMÉS set punts forts continguts en aquest miler llarg de pàgines.

La lectura dels tres volums ha estat obligatòriament espaiada, per raons d’aparició, i ha estat un enorme i meritori esforç per part de l’autor i de l’equip editorial que hi ha al darrere.

La primera ullada que vaig fer a aquesta obra va ser abans de l’edició de Camins de nit, quan era una proposta editorial, potser farà quatre o cinc anys.
El manuscrit de la primera part, que vaig rebre inicialment amb la reserva habitual, em va demostrar des dels primers paràgrafs que damunt aquelles pàgines hi planava alguna cosa especial.

Tot i l’informe entusiasta que vaig elaborar aleshores, l’obra ha acabat apareixent en una altra editorial.

Parlem-ne ja, sense més preàmbuls.

1.  La història. La Rut és una nena òrfena de mare que viu en una Barcelona alternativa de començaments del segle XX, inserida en una Europa també alternativa. Un dia comença a treballar en la biblioteca Artús. Sense adonar-se’n, després d’un període d’instrucció completíssim i apressat, fugirà cap al castell de Montsegur, perseguida pels espies teutons, que reconeixen en ella un perill per a la seva supremacia al continent. Pels camins diversos, omnipresents al llarg de la saga, comptarà amb aliats compromesos amb la causa (en Marc l’Anxova, en Iazu...) i també amb pals constants a les rodes, que voldran impedir que rescati el pare, en Samuel Anglada, un important científic confinat a Centreuropa, i que la posaran en risc de mort.

2.  La mateixa Rut. Encaixa a la perfecció dins del perfil heroic: orfandat, precarietat, intervenció de mentors, desplaçament per escometre una tasca, perill... És impossible no admirar la nena, amb prou feines dotze anys: generosa, abnegada, prudent, treballadora. I menys encara en una època de necessària reivindicació de gènere.

3.   L’estil. La trilogia està farcida de paràgrafs sencers per emmarcar, d’una prosa magnífica, rica, suggeridora i que commina a prosseguir el camí. Impossible tampoc no acabar subratllant-hi desenes de frases brillants i suggeridores.

4.   L’esforç per construir una Europa alternativa dels pobles, versemblant, on la geografia determina les aliances, i on el poder despòtic acumulat per l’Imperi genera la necessària reacció.

5.   La necessitat de potenciar la bona literatura anomenada de quilòmetre 0. Hi ha editorials que malauradament prefereixen traduir al català obres monumentals (per la llargada) i alhora mediocres en comptes de valorar el que aquí es genera. Dit d’una altra manera: si l’autor fos anglosaxó, la saga s’hauria traduït a corre cuita i hauria generat una sèrie televisiva, ara no sabria precisar en quin ordre.

6.   La reflexió subjacent sobre el moment històric actual. Conèixer la història, alternativa o no, hauria de contribuir a no repetir errors passats. S’hi parla, sense al·ludir-hi explícitament, a les terribles convulsions de la primera meitat del segle XX, del nostre, que no hauria estat així si la Rut Anglada de ficció hagués nascut.

7.   Les hores i hores de gaudi lector que proporciona, que d’això també es tracta.

Farem una mica de trampa per no sortir-nos de les set raons estipulades al títol d’aquesta entrada, i no aprofundirem en les implicacions pedagògiques de treballar aquesta trilogia a l’aula: un esforç que, ben guiat, de ben segur que desvetllaria entusiasme en el públic lector.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES , FLORS I PÓLVORA, DE CINTA ARASA

  És possible (re)crear una Mercè Rodoreda adolescent versemblant, i que el resultat interessi tant el lector que no la coneix com el que sí (i que, conscientment o no, buscarà entre línies connexions  biobibliogràfiques ). Vet aquí, doncs,  Paraules, flors i pólvora . Arasa se’n surt amb gran solvència, de l’àrdua tasca de novel·lar la primera joventut de Rodoreda, que culmina amb el compromís polític i cultural, si és que cal dissociar-los. De la mà de la imaginació de l’autora (documentada, sí, però fruit de la seva creativitat), coneixem i ens creiem una Merceneta de ca seva, que es debat entre el record de l’avi i l’agraïment a l’oncle  americano.  També som testimonis de l’atracció per un adroguer tortosí, implicat en una xarxa tan clandestina com necessària. En acabat, descobrim que aquest personatge és fictici. L’aposta immersiva d’Arasa en aquest joc entre versemblança i biografia, però, encara va més lluny, tot afegint-hi elements tan interessants...

NAÏM I ELS ULLS MULTICOLORS, DE JORDI FOLCK

SET RAONS PER LLEGIR NAÏM I ELS ULLS MULTICOLORS , DE JORDI FOLCK El set ens sembla una xifra atractiva. És un nombre primer. El set del grup artístic Dau al Set. Les anomenades set meravelles del món antic... Llegir continuarà una experiència única i intransferible, sortosament fora de l’abast de la IA (que segurament tindrà molt d’artificial i ben poc d’intel·ligència). I per últim, no és el mateix alimentar-se que degustar, ni mirar que admirar, ni escoltar que sentir . Enunciades, doncs les coordenades (el nombre 7, llegir, sentir), passem a glossar què fa que aquest llibre no passi desapercebut. 1.    Els temes tractats. La discapacitat (o si se’ns permet, l’altercapacitat, que té molt de capacitat i no gaire de dis- ), el valor de l’amistat i de la família, la resiliència (que es tradueix a no abaixar els braços davant de l’adversitat), la reivindicació de l’esforç i de la creativitat per superar la grisor del món que ens envolta. 2.    La magnit...

LA NIT DE LA PAPALLONA, DE MARGARIDA ARITZETA

El premi Barcanova de literatura juvenil 2013 és una història duríssima. La M inicia un procés de metamorfosi, enfrontada al món tot buscant-hi un lloc, fregant la malaltia mental. Als seus somnis d'esdevenir música, s'hi suma l'amor, ambivalent i encarnat per un noi de la seva edat i per un misteriós veterà de guerra balcànic. La clau de volta serà una nit d'excessos, comiat de l'estiu i tal vegada de la vida tal com la M i els seus acòlits la concebien abans d'un fet terrible i confús. La història, plena de sordidesa, abandó, incomprensió, rebel·lia amb causa (o no), nihilisme... no future , en definitiva, no deixa de ser un intent de respondre a la pregunta bàsica: qui sóc jo? La nit de la papallona és una novel·la difícil, tant pel que diu per com ho diu, gens amable i que ofereix poques esperances. No cal enganyar els joves amb mons de llaminadura presidits per un simpàtic ratolinet d'obscures intencions, però segurament hi ha un terme mig.