Una P majúscula, plena, petita i alhora potent |
No és producte de cap estudi, però m’atreveixo
a afirmar que es treballa poc a les aules d’ESO l’expressió escrita. La raó és
afavorir el treball sistemàtic de llengua (morfologia, sintaxi, lèxic,
ortografia) i la literatura (massa sovint, desafortunadament, història literària).
Si s’hi treballa l’expressió escrita, és
per incidir en el text narratiu.
Deixar de banda la poesia ens fa córrer el
perill de banalitzar-la, ja que quan toqui treballar-la, el referent per a
molts alumnes seran els rodolins d’educació infantil i/o el verset de Nadal.
Com a vehicle per als propis sentiments, la
poesia adquireix un sentit especial a l’adolescència. Els canvis psicològics
experimentats, el valor de l’amistat, la intuïció de l’amor... Desaprofitar
aquest bagatge que mena cap a la construcció del propi jo és un malbaratament
evident.
És per això que, amb el pretext d’efemèrides
com el Dia Mundial de la Poesia (21 de març), els Jocs Florals o la mateixa
primavera amb tota la seva càrrega afegida, no hi ha excusa per no respirar poesia
a les aules. Per recollir, cal primer sembrar.
Uns passos previs possibles serien:
a) coneixement/exposició
a textos poètics de qualitat (per exemple, a partir de lletres de cançons o d’antologies)
b) anàlisi
comunitària (després grupal i posteriorment individual) dels recursos presents
en el text poètic. El missatge clar és que dins de la concisió hi ha tot un
esforç de síntesi. I que el que ens preocupa com a éssers humans és comú a tota
una tradició anterior: els clàssics
Vist això, es tracta d’elaborar propostes
assumibles que impliquin estar exposats a textos poètics i que menin cap a la
creació (i sobretot compartició) dels propis treballs.
Escriure per parlar d’un mateix, d’acord,
però també per dir als iguals “hola, sóc jo”.
Difícilment, partint d’aquestes premisses,
es pot aconseguir un clima de comunicació tan satisfactori a l’aula com quan és
un igual qui pren la paraula perquè hi té alguna cosa a dir.
Com començar a parlar-ne: recursos a peu d'aula.
Com començar a parlar-ne: recursos a peu d'aula.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada