Fa
temps que els mitjans de comunicació es fan ressò dels canvis que
si us plau per força està experimentant l'escola. Vist a peu
d'aula, tot i el soroll generat (i les aportacions: sinceres,
apassionades, generoses, preocupades... fins i tot, producte de la
ignorància també) m'envaeix el dubte. Raonable però dubte.
Toca
innovar perquè és bo o senzillament perquè toca?
No
en sé pas tant com per pontificar sobre la qüestió. Deixem-ho per
als opinadors professionals en tota la seva gradació.
Del
que sí que estic convençut és que no és cap mal acostar la vida i
l'escola, prescindint de les parets que les separen.
Dissenteixo
del tot de les veus apocalíptiques, tal vegada benintencionades però
possiblement... ehem ... desinformades, que afirmen categòricament
que la lectura ha perdut la partida davant de les pantalles (les que
siguin). Perdoneu l'acudit fàcil i procediu a l'esquinçada de
vestidures preceptives.
Per
què? Perquè nois i noies atrets al cinema pel reclam llaminer
d'efectes especials reals (sic)
i joves avesats a videojocs resultants de milions d'euros
d'investigació segueixen bocabadats produccions força més
modestes. En aquestes pobríssimes sessions, l'estrella
és un profe que explica la terrible història d'Èdip i del destí
maleït de la seva família. L'efecte en l'auditori és el mateix
avui que en l'època dels tràgics grecs: la compassió i la
posterior catarsi.
L'emoció
traspua davant d'un recurs tan vell com anar a peu (o cagar ajupit):
un narrador que transmet alguna cosa davant d'un públic i que en
vampiritza les emocions.
No
es tracta de pantalles sí o pantalles no, ni de batalles perdudes o
tovalloles per terra. La dicotomia és més bàsica: bones històries
o no. I el canal és, en el fons, indiferent.
Aquest
és el nostre punt de partida per crear imatges a través de la
lectura. Petites píndoles (creatives, cooperatives,
interdisciplinàries, inclusives, amb un sentit clar, destinades a un
públic, que serveixen per vehicular una visió del món) que suposen
un esforç assumible. Esforç però assumible. Els booktrailers.
A
la nostra escola n'hem fet desenes durant set cursos. Ens sentim
especialment cofois de la nova fornada alhora que ens plantegem nous
reptes, en el sentit de diferents i també de diversificats. Però
mentrestant, permetem-los gaudir de lectures que generen imatges.
Deixem-los llegir per entendre, per entendre's i encara més, per
fer-se entendre. I defugim les etiquetes, caram!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada