Els adolescents, lectors o no, poden tenir moltes mancances, però saben distingir les coses autèntiques d'aquelles que no ho són. Per això cal donar-los a tastar de totes totes A boca de canó, un llibre que arribarà a la fibra sensible del lector per poc que s'hi acosti. Es tracta d'una història recurrent, que a mi m'ha recordat, salvant les distàncies, dues grans pel·lícules de Clint Eastwood: Million Dollar Baby i Grand Torino, i que segueix l'esquema heroic clàssic. I això no és un retret, sinó una garantia de bon ofici de l'escriptor. Un vell malcarat (o no), fracassat (això sí) pot exercir de pare/mentor i redimir un/a jove abocat a una vida sense nord. Vera és una noia sense pare, amb una mare drogoaddicta, que troba el seu únic consol xutant a porteria. I se'n surt, destrossant el vell tòpic que les noies no saben jugar a futbol. La seva vida, i la d'un entrenador sobrevingut, una vella glòria del València malbaratada, faran un tomb decisiu quan tots dos deixin de tenir llàstima d'ells mateixos. I encara més: quan no se sàpiga ben bé qui adopta a qui. Cal destacar l'habilitat d'Àlamo per parlar de fets terribles sense amagar res i alhora sense burxar-hi, així com per crear situacions i personatges propers i reals que ens fan somriure i que ens aporten tendresa, malgrat tot. Un llibre que mereix atenció i lectors. Un cop aconseguit això, estic convençut que donarà molt de joc a les aules. Que no tot han de ser distopies forànies o cursilades pseudoromàntiques, carai!
És possible (re)crear una Mercè Rodoreda adolescent versemblant, i que el resultat interessi tant el lector que no la coneix com el que sí (i que, conscientment o no, buscarà entre línies connexions biobibliogràfiques ). Vet aquí, doncs, Paraules, flors i pólvora . Arasa se’n surt amb gran solvència, de l’àrdua tasca de novel·lar la primera joventut de Rodoreda, que culmina amb el compromís polític i cultural, si és que cal dissociar-los. De la mà de la imaginació de l’autora (documentada, sí, però fruit de la seva creativitat), coneixem i ens creiem una Merceneta de ca seva, que es debat entre el record de l’avi i l’agraïment a l’oncle americano. També som testimonis de l’atracció per un adroguer tortosí, implicat en una xarxa tan clandestina com necessària. En acabat, descobrim que aquest personatge és fictici. L’aposta immersiva d’Arasa en aquest joc entre versemblança i biografia, però, encara va més lluny, tot afegint-hi elements tan interessants com una primera narració lit
Moltíssimes gràcies pels elogis, Joan, si alguna vegada vaig per Mataró, tens pagada una cervesa. Aprofite, també, per donar-te l'enhorabona per l'Enric Valor i per tota la teua trajectòria literària.
ResponEliminaGràcies a tu per la teva novel·la. No m'amago de dir-te que és de les meves preferides per al premi Protagonista Jove.
Elimina