Provocació o "probocació" (perquè la paraula surt de la "boca")? |
El
coneixement de les convencions gràfiques forma part del bagatge
cultural més bàsic. Tant és així que les faltes d'ortografia
generen desconfiança envers qui les comet. A les escoles i
instituts, en ocasions, els arbres no deixen veure el bosc, i el
temps dedicat a les tendències de torn va en detriment de l'ideal
d'aprendre a comunicar-se amb senzillesa, eficàcia i correcció.
L'aprenentatge de l'ortografia hauria de contemplar la reflexió
(ensenyar
a pescar)
i el joc que l'estimuli, sense deixar de banda el vessant comunicatiu
i transversal. Ras i curt: per escriure bé cal escriure (i llegir)
sovint. La sopa d'all, vaja. El paper del dictat i el tractament
multicanal i integrador (escrivim per fixar el pensament) hi són
fonamentals.
Fa
un parell d'anys vaig dur a terme uns quaderns d'ortografia per a
l'ESO per a Barcanova. Se'n va publicar primer una versió catalana
(Lletres
a lloc),
i més tard, l'editorial va considerar adaptar-ne la metodologia per
al castellà, amb el mestratge de la Francisca Ezquerra (Letras
en juego). Aquest enllaç mena cap al blog del curs que vaig impartir sobre la qüestió a l'Escola d'Estiu de Rosa Sensat i que s'ha ofert en diverses ocasions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada