Aquesta novel·la, que actualitza una versió anterior, té com a referent explícit Jules Verne i De la Terra a la Lluna. L’objectiu dels protagonistes és de menys abast (tot i que ara per ara, creiem, no s’ha assolit en la realitat): un submarí propulsat per energies renovables que viatgi de Vilanova a Hèlsinki. Es tracta d’una història coral, potser per incidir en el vessant comunitari de la tasca. La dificultat dels preparatius se salpebra amb les lluites de poder i amb les relacions entre els personatges. La trama demostra a bastament la perícia narrativa d’Hernàndez, així com la documentació que haurà hagut de manejar per bastir un tot àgil i versemblant. A l’estil del mestre Verne. Amb un valor afegit: les explicacions tècniques no cansen i contribueixen a fer que el lector valori l’esforç dels joves visionaris. L’emoció es dosifica en les darreres pàgines, amb el final desitjat, que supera adversitat i tensions. Als Estats Units se n’hauria fet una monumental pel·lícula.
És possible (re)crear una Mercè Rodoreda adolescent versemblant, i que el resultat interessi tant el lector que no la coneix com el que sí (i que, conscientment o no, buscarà entre línies connexions biobibliogràfiques ). Vet aquí, doncs, Paraules, flors i pólvora . Arasa se’n surt amb gran solvència, de l’àrdua tasca de novel·lar la primera joventut de Rodoreda, que culmina amb el compromís polític i cultural, si és que cal dissociar-los. De la mà de la imaginació de l’autora (documentada, sí, però fruit de la seva creativitat), coneixem i ens creiem una Merceneta de ca seva, que es debat entre el record de l’avi i l’agraïment a l’oncle americano. També som testimonis de l’atracció per un adroguer tortosí, implicat en una xarxa tan clandestina com necessària. En acabat, descobrim que aquest personatge és fictici. L’aposta immersiva d’Arasa en aquest joc entre versemblança i biografia, però, encara va més lluny, tot afegint-hi elements tan interessants...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada