Comentari
de l'article “Cooperar para enseñar y aprender”. David Duran i
Ester Miquel, a Cuadernos de pedagogía, núm. 331. (2003).
Les
idees exposades en aquest article no sols no han perdut vigència pel
temps transcorregut, sinó que encara adquireixen un sentit i un
interès especial. En el context de crisi actual, no totes le escoles
poden optar a instal·lacions i equipaments cars i sofisticats. Però
sí que es pot fer de la necessitat virtut i explotar la mateixa
diferència per atorgar un plus d'implicació a l'acció educativa.
Com? Mitjançant els principis de l'aprenentatge cooperatiu (AC) en
general i de la tutoria entre iguals (TEI) en particular.
Les
escoles, en tant que inserides en un temps i una societat concretes,
necessiten canviar per no quedar-se'n desvinculades. Un factor bàsic
d'innovació és la cooperació entre alumnes. Els plantejaments que
els docents vam conèixer com a alumnes no són vigents i difícilment
encaixaran en una societat que ja no és com aquella que ens va veure
créixer.
L'AC
necessita una planificació acurada que va molt més enllà del
simple fet de fer seure els alumnes junts, amb la consigna que han de
treballar en grup. Formar-los explícitament per endegar una
interdependència positiva no
sols evitarà problemes a l'hora de treballar, sinó que és el
veritable motor del canvi. A més, s'aprofita el poder mediador de
l'alumnat, tot potenciant l'educació inclusiva. Tothom, sigui el que
sigui el seu punt de partida, hi pot jugar un paper. I la diversitat,
lluny de ser un entrebanc omnipresent, esdevé un recurs literalment
inesgotable.
Mitjançant
la TEI, una de les manifestacions de l'AC, un alumne tutor (T) aprèn
ensenyant-ne un altre de tutorat (t), que al seu torn aprèn
mitjançant el suport permanent i personalitzat que rep.
Els
avantatges són evidents. En primer lloc, la mobilització (en sentit
físic però també figurat) de tot l'alumnat implicat, aprofitant
les diferències. Tots podem aprendre, sense que hi sigui determinant
el nostre punt de partida. A més, el paper del professor
s'optimitza, per l'increment significatiu de la ràtio
docent(s)-aprenent(s). Per últim, cal no negligir el lligam
emocional que s'estableix entre T i t, sense la presència a vegades
intimidatòria, en segons quines edats, del docent.
Resulta
significatiu que, en acabar la nostra experiència en TEI, el 100%
dels nois i noies expressessin la seva voluntat a tornar a treballar
amb un company a qui, fet i fet, no coneixien gaire i que en més
d'una ocasió, valoraven d'una manera estereotipada (per raons de
gènere, de procedència, de classe social...).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada