Tots
tenim o hauríem de tenir una definició d'urgència per explicar què
és un clàssic. I més si considerem que aquest concepte abasta ja
gèneres "no clàssics", com ara l'àlbum il·lustrat.
Intentem ara una definició a pèl: llibre dirigit a públic
infantil, amb preeminència d'il·lustració però amb presència
també de text, perquè l'infant ho llegeixi autònomament (o no), i
que segurament admet lectures a més d'un nivell. A poc a poc ens hem
acostat a un àlbum il·lustrat clàssic, quod erat demostrandum.
O si hi insistim, l'àlbum il·lustrat Allà on viuen els
monstres. L'anècdota d'arrencada és prou coneguda: un nen que
es porta malament (recordeu quan no hi havia etiquetes per al nen
que, senzillament, era de la pell de Barrabàs?). Castigat per una
mare absent del relat, s'evadeix amb la imaginació. Hi destaquem el
simbolisme dels dibuixos i de l'acció, reblats per un text
brevíssim: el nen, vestit amb una pell de llop com si fos un xaman
siberià, esdevé , després d'un viatge a l'altre confí del món,
el rei dels monstres. Els controla amb la seva mirada magnètica i
aquests, que també tenen el seu cor, li dediquen un afectuós "
et devorarem! " per convènce'l que no torni a casa a temps que
es refredi el sopar de reclús infantil. La imaginació (i l'espai i
el temps subjectius) desborden pel caparró coronat del nen, i fins i
tot per la seva habitació. Quedarà el sopar, tebi , com a mostra de
l'amor incondicional matern, tot i les maneres o el salvatgisme de la
criatura. I qui estigui lliure de pecat, que hi clavi la primera
queixalada.
És possible (re)crear una Mercè Rodoreda adolescent versemblant, i que el resultat interessi tant el lector que no la coneix com el que sí (i que, conscientment o no, buscarà entre línies connexions biobibliogràfiques ). Vet aquí, doncs, Paraules, flors i pólvora . Arasa se’n surt amb gran solvència, de l’àrdua tasca de novel·lar la primera joventut de Rodoreda, que culmina amb el compromís polític i cultural, si és que cal dissociar-los. De la mà de la imaginació de l’autora (documentada, sí, però fruit de la seva creativitat), coneixem i ens creiem una Merceneta de ca seva, que es debat entre el record de l’avi i l’agraïment a l’oncle americano. També som testimonis de l’atracció per un adroguer tortosí, implicat en una xarxa tan clandestina com necessària. En acabat, descobrim que aquest personatge és fictici. L’aposta immersiva d’Arasa en aquest joc entre versemblança i biografia, però, encara va més lluny, tot afegint-hi elements tan interessants com una primera narració lit
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada