I no em refereixo a l'onada de temperatures gèlides d'ara mateix. Cada vegada que sento a parlar de Finlàndia faig dentetes, però no pel vodka ni la sauna precisament. Ni pel temps infernal/hivernal. En aquest país nord enllà, del qual, fet i fet, en sabem ben poc, ens emmirallem els qui estimem la nostra professió docent. I és que l'ensenyament finlandès FUNCIONA. Això es genera, segons glossa Xavier Melgarejo, director d'escola i expert en el sistema educatiu d'aquest país, a partir de tres principis bàsics (vegeu La Contra de La Vanguardia d'ahir): el valor concedit a la lectura, el fet de considerar els nens com a veritable capital de futur ("tresor nacional") i la preparació del professorat. Tot plegat, sembla, sense molts més recursos que aquí, sense uns salaris per als professors superiors als d'aquí, però, això sí, amb la noció clara que l'escola ha de quedar al marge de les vel·leïtats del color del govern de torn. Xesús Alonso Montero (Vanguardia de dilluns passat), president de l'Academia Galega afirma que determinada cadena de televisió "educa més que totes les facultats de Lletres", entenent educar en el sentit etimològic de conduir, en aquest cas, rebla el veterà acadèmic "pel mal camí". Exigim, des d'aquesta petita tribuna, més fred a les instàncies pertinents.
SET RAONS PER LLEGIR NAÏM I ELS ULLS MULTICOLORS , DE JORDI FOLCK El set ens sembla una xifra atractiva. És un nombre primer. El set del grup artístic Dau al Set. Les anomenades set meravelles del món antic... Llegir continuarà una experiència única i intransferible, sortosament fora de l’abast de la IA (que segurament tindrà molt d’artificial i ben poc d’intel·ligència). I per últim, no és el mateix alimentar-se que degustar, ni mirar que admirar, ni escoltar que sentir . Enunciades, doncs les coordenades (el nombre 7, llegir, sentir), passem a glossar què fa que aquest llibre no passi desapercebut. 1. Els temes tractats. La discapacitat (o si se’ns permet, l’altercapacitat, que té molt de capacitat i no gaire de dis- ), el valor de l’amistat i de la família, la resiliència (que es tradueix a no abaixar els braços davant de l’adversitat), la reivindicació de l’esforç i de la creativitat per superar la grisor del món que ens envolta. 2. La magnit...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada