Passa al contingut principal

Entrades

ELS JOCS DE LA FAM , DE SUZANNE COLLINS

Quin serà el llegat de l' home actual ? Suzanne Collins s'atreveix a posar el dit a la nafra en una trilogia adreçada al públic juvenil , el primer volum de la qual és l'esmentat al títol. El canvi climàtic s'ha consumat i els Estats Units han desaparegut per esdevenir una amalgama discreta de districtes, anomenada sarcàsticament Panem , sotmesos tots amb mà fèrria a un Capitoli. La manera de subjugar la gent és la fam, una fam literal, no metafòrica. I per recordar-ne la preeminència, dos adolescents de cada districte són elegits anualment per sorteig per participar en els Jocs de la Fam, transposició cruel dels reality shows nostres (aquests serien els circenses que complementarien el Panem ). El guanyador o guanyadora serà qui es mantingui viu l'últim, malgrat les trampes , traïcions o antipaties d'espectadors i (atenció!) patrocinadors. Katniss, una jove caçadora, es presenta voluntària per estalviar una mort segura a la seva germana petita , i com...

ENTREGA DE PREMIS

Ben aviat es lliuraran els premis Barcanova de literatura infantil i juvenil (12ena edició) i el Cavall Fort de contes infantils. Convocatòria de l'acte d'entrega del Premi Cavall Fort

ALLÀ ON VIUEN ELS MONSTRES, DE MAURICE SENDAK

Tots tenim o hauríem de tenir una definició d'urgència per explicar què és un clàssic. I més si considerem que aquest concepte abasta ja gèneres "no clàssics", com ara l'àlbum il·lustrat. Intentem ara una definició a pèl: llibre dirigit a públic infantil, amb preeminència d'il·lustració però amb presència també de text, perquè l'infant ho llegeixi autònomament (o no), i que segurament admet lectures a més d'un nivell. A poc a poc ens hem acostat a un àlbum il·lustrat clàssic, quod erat demostrandum . O si hi insistim, l'àlbum il·lustrat Allà on viuen els monstres . L'anècdota d'arrencada és prou coneguda: un nen que es porta malament (recordeu quan no hi havia etiquetes per al nen que, senzillament, era de la pell de Barrabàs?). Castigat per una mare absent del relat, s'evadeix amb la imaginació. Hi destaquem el simbolisme dels dibuixos i de l'acció, reblats per un text brevíssim: el nen, vestit amb una pell de llop com si fos ...

UN NOU NÚMERO DE FARISTOL, BEN AVIAT

L'EDAT MITJANA, FOSCA?

Fa temps vaig presentar en unes Jornades un projecte anomenat Literatura medieval per a adolescents? Sempre m'ha semblat fascinant aquesta època, i m'encanta descobrir que algú d'altre, amb més arguments i més brillantor intel·lectual, la defensa. Enllaç a un article deliciós d'Antonio Orejudo que posa en dubte la pretesa "foscor" de l'Edat Mitjana.

ESMORZAR

No importa el nivell de la llengua de Prévert que tingueu, a l'època de Google. Aquest senzill poema admet una gran varietat de treballs que van des de la comprensió immediata a l'anàlisi de les relacions humanes, passant per la reelaboració à la Queneau o la creació d'un producte audiovisual. I per tal de dur realia a la classe, per què no acabar amb un bon café au lait avec des croissants ?  Bon appétit! Déjeuner du matin Il a mis le café Dans la tasse Il a mis le lait Dans la tasse de café Il a mis le sucre Dans le café au lait Avec la petite cuiller Il a tourné Il a bu le café au lait Et il a reposé la tasse Sans me parler Il a allumé Une cigarette Il a fait des ronds Avec la fumée Il a mis les cendres Dans le cendrier Sans me parler Sans me regarder Il s'est levé Il a mis Son chapeau sur sa tête Il a mis Son manteau de pluie Parce qu'il pleuvait Et il est parti Sous la pluie Sans une parole Sans me regarder Et moi j'ai pris Ma tête dans ma main Et...