Ves al contingut principal

CITES PER AL COMENTARI DE "FAHRENHEIT 451", DE RAY BRADBURY

Un clàssic per desgràcia vigent. Integristes de tots els colors (a Tombuctú, al Bible belt del llunyà sud dels Estats Units) obsedits per cremar llibres. El pas previ a cremar persones. Com a la Kristallnacht. Ja ho preveia Voltaire: llegir és perillós. I si no es pot prohibir, caldrà volatilitzar els llibres.
En vam parlar al club de lectura a la biblioteca Pau Piferrer de Vilassar de Dalt, ara fa uns mesos.

0.
Per a l'edificació dels fidels i per al bé de les seves ànimes, els prohibim que mai llegeixin cap llibre, sota pena de condemnació eterna. I, per tal que no els agafi la temptació diabòlica d'instruir-se, prohibim als pares i mares que ensenyin a llegir als seus fills. I, per prevenir qualsevol contravenció al nostre edicte, els prohibim expressament que pensin, sota les mateixes penes.
Signat: Nós, Iúsuf-Xeribi, per la gràcia de Déu, muftí del Sant Imperi Otomà.

Voltaire: De l'horrible perill de la lectura.

1.
Deu haver-hi alguna cosa, alguna cosa que no podem albirar, que fa que una dona es quedi dins d'una casa que s'està cremant; deu haver-hi alguna cosa. Un no s'hi queda per no res. (Montag)
2.
Tots hem de ser iguals...Un llibre és una pistola carregada a casa del veí. Cremi'l. Tregui la bala de l'arma. (Capità Beatty).
3.
Tenim tot el que cal per ser feliços, però no en som. Hi falta alguna cosa...L'únic que jo sabia del cert que faltava eren els llibres que he cremat durant deu o dotze anys. Aleshores vaig pensar que els llibres podrien ajudar-me. (Montag).
4.
Tot això són novel·les, totes tracten de persones que mai no van existir, i això fa que les persones que les llegeixen se sentin infelices amb les seves vides. Els fa voler viure de maneres impossibles. (Capità Beatty).
5.
Tothom ha de llegar alguna cosa en morir, deia el meu avi...Alguna cosa que les teves mans hagin tocat i que serveixi per albergar la teva ànima quan moris. (Granger).
6.

Què fa que el foc sigui tan fascinant? Tant és l'edat que tinguem: què ens hi atreu?...És moviment perpetu, allò que l'home hauria volgut inventar però no ho va fer. (Capità Beatty).

Comentaris

  1. per a pensar una bona estona, joan. Se m'ha posat la " gallina de piel" només de pensar en una hipotètica prohibició de la lectura...
    abraçades i bon inici del 2n trimestre al cole !!! ;-)

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

L'EXPEDICIÓ DEL DOCTOR BALMIS, DE MARÍA SOLAR

Tot just avui acabo l’esplèndid L’expedició del doctor Balmis, de María Solar, editat per Bromera. Un llibre que opta al Premi Protagonista Jove i que es llegeix d’una tirada. Mestre Portell en parla dient que es tracta de “Dickens a la gallega”. Jo no m’atreveixo a corroborar-ho, però el que sí que puc afirmar és m’ha agradat molt. La novel·la té un rerefons històric i, afegim-ho també, heroic. En el context de l’Espanya de començaments del segle XIX, on la fam i la malaltia s’acarnissen amb la majoria, els més desafavorits són la canalla. Els orfenats estan plens de nens i nenes abandonats pels pares perquè són fills il·legítims o senzillament perquè no poden ser alimentats. I allà depenen de la caritat i de la manera de fer d’institucions desbordades (ordes religiosos, diputacions) que encara no saben què és un infant. Ho dic en sentit figurat, per descomptat: la infància, com a etapa vital, és un invent recent. I hem passat de la ignorància cruel al consentiment total...Però això s…

DIETES LECTORES

Sovint d’un temps ençà es parla molt de la necessitat d’un canvi a l’escola. Al marge de la conveniència o no de marejar la perdiu amb un tema tan transcendental, sobta la desimboltura i, ateses les obvietats, la impunitat amb què se’n parla. I més encara si professionals de qualsevol àmbit, tot i ignorar-ho tot del pa que s’hi dóna, a peu d’aula, en parlen com si tal cosa. Tothom pot dir-hi la seva, només faltaria, però el soroll generat i les contraordres esgrimides no deixen remar en la direcció que caldria.

La mateixa desorientació es podria aplicar a la gastronomia i/o a la nutrició en general. Productes que de cop i volta es posen de moda, tendències dietètiques (arcaiques, prescriptives...), judicis de valor diversos per a la perplexitat dels menjadors, que som tots.
Però no vull parlar ni d’educació ni de nutrició, sinó tot el contrari. M’explico. Treballo en el primer d’aquests àmbits i confesso que m’agrada menjar. Però em ve de gust estirar el fil d’una metàfora per glossar u…

LLEGIR PER CREAR IMATGES

Fa temps que els mitjans de comunicació es fan ressò dels canvis que si us plau per força està experimentant l'escola. Vist a peu d'aula, tot i el soroll generat (i les aportacions: sinceres, apassionades, generoses, preocupades... fins i tot, producte de la ignorància també) m'envaeix el dubte. Raonable però dubte. Toca innovar perquè és bo o senzillament perquè toca? No en sé pas tant com per pontificar sobre la qüestió. Deixem-ho per als opinadors professionals en tota la seva gradació. Del que sí que estic convençut és que no és cap mal acostar la vida i l'escola, prescindint de les parets que les separen. Dissenteixo del tot de les veus apocalíptiques, tal vegada benintencionades però possiblement... ehem ... desinformades, que afirmen categòricament que la lectura ha perdut la partida davant de les pantalles (les que siguin). Perdoneu l'acudit fàcil i procediu a l'esquinçada de vestidures preceptives. Per què? Perquè nois i noies atrets al cinema pel reclam l…